lördag 13 oktober 2018

Regnvakt


Familjen Malegarde samlas i Paris för att fira pappan Pauls sjuttioårsdag och föräldrarnas fyrtioåriga bröllopsdag. Ingenting ska få hindra den berömda fotografen Linden från att träffa sin syster Tilia och föräldrarna, den tystlåtne fadern Paul som är en världsberömd arborist och den amerikanska mamman Lauren, inte ens regnet som faller över Paris och som aldrig verkar upphöra. Seines vatten stiger obönhörligt och dränker staden bit för bit och när familjen stängs inne på hotellet kommer gamla konflikter och familjehemligheter upp till ytan.

Regnvakt är den andra boken som jag läser av den fransk-engelska författaren Tatiana de Rosnay och jag tycker att den här boken är bättre än Mocka som jag läste förra året. Det här är en väldigt välskriven berättelse som suger tag i läsaren och bitvis kändes det som att jag befann mig i ett översvämmat Paris där laglösheten sprider ut sig. Regnvakt är den av höstens romaner från Sekwa som jag inte förhandsbeställde och som jag ändå inte kunde låta bli att läsa så jag fick låna den på biblioteket istället.

Inga kommentarer: