tisdag 23 oktober 2018

Veckoutmaning: Kulturella väderfenomen


Den här veckan handlar det om väder hos Kulturkollo och i veckoutmaningen vill de att vi ska välja en bok, en film och en låt som handlar om väder.

Jag hr en förkärlek för berättelser som utspelar sig i karga, utsatta miljöer och gärna på vintern. Den bok som jag först kom att tänka på den här gången är Regnvakt av Tatiana de Rosnay som utspelar sig i ett Paris som blir allt mer översvämmat i ett regnoväder. I filmen Magnolia förekommer det en lite annorlunda typ av nederbörd när det börjar regna paddor.

En sak som det inte finns så mycket av på mina spellistor så är det låtar som handlar om väder, men sedan kom jag på att Jamie Cullum spelat in en version av klassikern Singing in rain.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

passar ju utmärkt

Kulturkollo Linda sa...

Är väldigt sugen på att läsa Regnvakt. Är också svag för gammal musik som Sining in the Rain.

Boklysten sa...

Singing in the rain har jag också men som film.

Klimakteriehäxan sa...

Måste erkänna att jag tänkte på "Vi hade i alla fall tur med vädret" ... men jag tog en annan!