onsdag 17 oktober 2018

Den gamle och havet


I åttiofyra dagar har fiskaren Santiago åkt ut med sin båt utan att fånga en enda fisk och när han kommer iland på kvällarna tittar de andra fiskarna medlidande på honom. Det är bara den unge Manolin som försöker hjälpa honom så gått han kan. På den åttiofemte dagen åker Santiago längre ut på havet än han någonsin gjort förut och där får han äntligen en fisk på kroken, en 700 kilo tung marlin. Det blir en kamp på liv och död mellan Santiago och fisken, som är större än båten.

Den gamle och havet är den första bok som jag läser av Ernest Hemingway och det blev nu är för att det på min resa till Kuba i början av nästa år ingår ett besök till Hemingway-museet som ligger i det hus han bodde i utanför Havanna och att jag ville läsa något av honom innan, helst något som skrevs på Kuba. Jag blev lite förvånad då det visade sig att Den gamle och havet är kortroman och den utgåvan som jag lånade på biblioteket är själva romanen 108 sidor (plus ett efterord). Det ryms dock mycket på få sidor och det är en stark berättelse om en desperat mans kamp för sin överlevnad. Jag kommer nog att läsa mer av Hemingway framöver.

Inga kommentarer: