fredag 11 mars 2016

Bokbloggsjerka 11-14 mars

Det har äntligen blivit fredag och dags för veckans bokbloggsjerka

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i ljudböcker, men all pendling till och från Piteå gjorde att jag åtminstone gav dem en chans. Jag lyssnade på ett par där Stefan Sauk är uppläsare men jag tappade bort mig hela tiden och fick verkligen anstränga mig för att hänga med i handlingen. Det gick inget vidare så jag gav upp efter ett tag. Inför en resa laddade jag hem Hamlet, prince of Denmark av A.J. Hartley & David Hewson från Audible och trodde att det skulle gå så mycket bättre eftersom Richard Armitage är uppläsare. Men trots att jag avgudar hans röst så tappade jag intresset efter bara några minuter och började tänka på annat. Nej, någon fan av den här bokformen kommer jag nog aldrig att bli. Vilken är din favorit när det gäller ljudböcker (bok, uppläsare eller både och)?
Jag har till och från de senaste åren lyssnat en del på ljudböcker, men det är en form som jag har lite svårt för. För att jag ska tycka om att lyssna på en bok så gäller det att både boken och uppläsaren är bra. Det har hänt att jag fått sluta lyssna på en bok som verkar riktigt bra för att det var fel uppläsare. Samtidigt så kan det vara tvärt om, jag hade troligen aldrig tagit mig igenom Franz Kafkas Processen eller Bram Stokers Dracula om inte det inte varit för Gerhard Hoberstorfers fantastiska inläsningar. Hoberstorfer är även min favorituppläsare, men han är inte den mest anlitade (på Storytel finns fem titlar som han läst in).

15 kommentarer:

bloggbohemen sa...

Har aldrig lyssnat på en bok som han läst upp. Får kolla vilka de fem titlar är och om någon av dem lockar. :)

Hanneles bokparadis sa...

äger bara en ljudbok

Monika sa...

Förutom att jag hör väldigt bra (för bra enligt vissa) så är nog hörseln mitt sämsta sinne. Jag klarar inte att hålla fokus när jag bara lyssnar.

Mia Eggimann sa...

Ja men det var ett bra tips, en uppläsare inte jag känner till

Ewa K sa...

Juloratoriet av Göran Thunström tog jag mig igenom tack vare ljudboken under en tid då jag reste mycket i jobbet. Men jag är inte helt vän med denna bokform.

Boklysten sa...

Tyvärr, ljudböcker är ingenting för mig.

Fialia sa...

Inläsaren är verkligen viktig! Får kolla upp ditt tips!

Johannas deckarhörna sa...

Är inte så mycket för ljudböcker, men ibland kan de nog vara bra!

Lena sa...

Jag tror att det kan vara trevligt med ljudböcker ibland. Har inte vant mig vid det riktigt än.

Lotten sa...

Om jag pendlade med buss kanske jag skulle prova ljudböcker trots allt, för jag har svårt att läsa på bussen.

Vargnatt sa...

Ska kolla upp den uppläsaren!

Mrs Calloway sa...

läser allra helst vanliga böcker. men då och då blir det en ljudbok mest för övningens skull. och då får det vara en väldigt bra uppläsare

Lion´s Library sa...

Ibland är det verkligen svårt att hänga med en ljudbok, kanske en vanesak :)

Sanna sa...

En bra uppläsare gör hela skillnaden!

Lotta Modin sa...

Processen är ju inte en direkt lättläst bok. Sitter nu och funderar över om s.k. svåra böcker även är svårare att lyssna till? Hm. Det borde vara så.