onsdag 29 december 2021

Löpa varg

 

Ulf Norrstig är en pensionerad jägmästare som har jagat så länge han kan minnas och har lärt sig det av sin pappa och farfar. En vinterdag får han se en varg som kommer fram ur skogen och när vargen står stilla får Ulf möjlighet att studera det vackra djuret. Mötet med vargen kommer att sätta spår i Ulf, som börjar tänka om när det gäller jakten, synen på djuren och skogen plus att nya minnen börjar poppa upp.

Löpa varg av Kerstin Ekman en bok som har figurerat överallt under hösten och nu i jul passade jag på att låna den av mamma. Det är en oerhört vacker berättelse som ålderdomen, minnen, skogen, djuren och jakten, som i de norra delarna av landet är ett vanligt sätt att skaffa kött på. Jag är ofta lite svag för berättelser som utspelar sig i de nordliga delarna av vårt land och den här boken utspelar sig i Hälsinglands ödsliga skogar, som påminner mig lite om Jämtland. Jag tycker att Ekman än en gång har lyckats fånga glesbygdens stämning och karaktärerna känns levande och trovärdiga. Jag blev alldeles uppslukad av boken och hade svårt att lägga bort den.

1 kommentar:

Lena sa...

Har hört så mycket gott om den här boken så jag får nog ta och läsa den.