söndag 10 mars 2024

Vegetarianen

 

Yeong-hye är en tystlåten i kvinna i Sydkorea som aldrig har gjort uppror och vars man gillar att hon sköter hemmet och inte något väsen av sig. En dag bestämmer sig Yeong-hye för att bli vegetarian och det är något som människorna i hennes liv har svårt att acceptera och de försöker att få henne på andra tankar. Trots att hennes envishet skapar en spiral av våld och tvång så vägrar Yeong-hye att ge sig.
 
Vegetarianen av den sydkoreanska författaren Han Kang är en berättelse som skiljer sig från de flesta andra som jag läser. Det här är andra gången som jag läser boken, förra gången var i februari 2017, eftersom min bokklubb valde den som nästa bok. Det intressanta med att läsa om boken flera år senare är att jag får en annan upplevelse än förra gången, och det enda jag kom ihåg var att det inte var populärt att Yeong-hye blev vegetarian och att det var en bra bok. En intressant detalj är att vi aldrig får Yeong-hyes perspektiv, utan det hela berättas genom hennes makes, hennes svågers och hennes systers ögon. Det är fortfarande en väldigt start berättelse om makt, våld och tvång,  

Inga kommentarer: