tisdag 15 november 2011

Bokbesvikelser

Det är alltid lika tråkigt när böcker som man sett fram emot att läsa och väntat på att biblioteket ska skicka SMS om att boken finns att hämta och när man väl sitter med den i handen känner att man inte alls kommer in i historien. Det har dessvärre hänt flera gånger i höst. Först var det Jonas Karlssons tredje novellsamling Spelreglerna som inte alls lockade till läsning. Sedan var det Terézia Moras Alla dagar och Andrew Davidsons Gargoylen som jag gav upp på. Senast idag på lunchen, som jag för ovanlighets skull tillbringade med en bok, insåg att Siri Hustvedts nya bok Sommaren utan män som jag längtat efter lämnade mig likgiltig. Det är fullt möjligt att några av dessa böcker får en andra chans lite längre fram, men just nu sätter jag mitt hopp till att de två återstående böckerna på min reservationslista Lars Keplers Eldvittnet och Christa Bernuths En känsla av skuld är bättre.

Inga kommentarer: