lördag 5 november 2011

National Treasures

Ett av mina absoluta favoritband de senaste 15 åren Manic Street Preachers har precis sammanfattat sin drygt 20 år långa karriär genom att släppa bandets samtliga 38 singlar på dubbel-CD. Eftersom det brittiska pundet är billigt just nu så passade jag på att beställa deluxe versionen som även innehåller samtliga 38 musikvideor till ett betydligt lägre pris från Amazon än vad det skulle kosta i Sverige. Eftersom Amazon är duktiga på att tipsa om andra saker som man kan tänkas gilla så passade jag även på att beställa bassisten Nicky Wires fotobok om bandet Death of a Polaroid, som dock kommer att levereras senare i november. Jag tycker att deluxeutgåvan gör skäl för namnet med sitt bokutseende och alla bilderna som följer med. Vill man så finns det även en superdeluxbox för cirka 2000 kronor som utöver dubbel-CD och DVD även innehåller singlar med b-sidor, några special singlar, läppstift och en "vanity mirror".

Det är intressant att lyssna igenom ett bands hela karriär kronologiskt eftersom det då går att höra hur de har utvecklats, och om man dessutom ser alla musikvideor för även en känsla för hur det visuella intrycket ändrats. En sak som dock slår mig och som jag inte tänkt på är att det inte finns någon singel från skivan Journal for Plague Lovers som kom 2009. Däremot är det sex stycken singlar från deras debutalbum Generation Terrorists från 1992. Alla låtar på samlingen har kanske inte lämnat några djupare spår men det är överlag en väldigt hög nivå på låtarna. Det skulle ha varit roligt att vara på Manics konsert i London i december då de kommer att spela alla 38 singlarna.

Inga kommentarer: