söndag 27 november 2011

Eldvittnet

Författarparet Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril har nyligen släppt sin tredje bok Eldvittnet som pseudonymen Lars Kepler och jag tycker att de blivit bättre och bättre för varje bok de skrivit tillsammans. Här i den tredje boken har de verkligen hittat sin berättarstil och historien håller ihop på ett annat sätt än i de två tidigare böckerna Hypnotisören och Paganinikontraktet.

På Birgittagården, som är en anstalt för unga kvinnor med destruktivt beteende utanför Sundsvall, hittas en natt en av flickorna mördad i sin säng med händerna för ansiktet och ingen har sett någonting. Den legendariske polisen Joona Linna är tjänstledig från sin tjänst på Rikskriminalpolisen och är föremål för en internutredning, men skickas som observatör till Sundsvall för att hjälpa till. Det är en bra och välskriven deckare som håller ihop på ett betydligt bättre sätt än de tidigare böckerna utan att sväva ut i så många långa orealistiska våldsskildringar. Dock finns det några passager i boken som jag gärna hade varit utan och som inte tillför berättelsen något.

På det stora hela så är det här en riktigt bra och spännande deckare och ska man läsa en svensk deckare under 2011 så är Eldvittnet alldeles utmärkt alternativ. Jag tycker även att det är roligt att boken till den största delen utspelar sig en bit upp i landet där jag känner mig mer hemma. Avstickarna till Åre, Duved och Sveg kändes uppiggande för en jämte.

Inga kommentarer: