fredag 23 december 2011

Lucka 23 - Vår kokbok

Vår kokbok är en kokbok som i år firar 60 år och som har kommit ut i 25 upplagor, den senaste kom ut 2009 och innehåller 1200 recept, en faktadel med mattermer och råvaror och en hel del annat matnyttigt. Det var KF:s (numera Coop:s) provkök som 1951 gav ut den första upplagan av Vår kokbok eftersom de ville att det skulle finnas en billig som var lättanvänd och pedagogisk. Under åren som har gott så har en hel del recept försvunnit eftersom vi äter dem längre och andra recept har tillkommit allteftersom vi har fått nya matvanor. När jag tittar i min farmors exemplar från tidigt 1950-tal så ser man att del recept funnits med hela tiden, som till exempel kokt höna. I den gamla upplagan så finns även en massa menyförslag på trerättersmiddagar, vilket visar att den gavs ut på en tid då det fanns hemmafruar (vem idag har tid att göra middagar med fler än en rätt till vardags). Om jag var tvungen att välja en enda kokbok som jag fick använda mig av resten av livet så skulle jag utan att tveka välja Vår kokbok. Anledningen till det är att Vår kokbok är en komplett kokbok som spänner ifrån grundläggande kunskaper (så kokar du potatis) till avancerade recept, bakning av bröd och kakor och diverse godis.

Inga kommentarer: