tisdag 6 december 2011

Lucka 6 - Inre säkerhet

Som jag skrev när jag recenserade Christa Bernuths senaste bok En känsla av skuld så fick Inre säkerhet en ytterligare dimension då jag läste den på väg hem efter en vecka i Berlin. Inre säkerhet är en thriller som utspelar sig i Östtyskland och börjar med att en kvinna försöker undkomma en förföljare i en roddbåt. När hennes kropp flyter upp på stranden är det folkpolisen Martin Berg som får i uppgift att lösa fallet, men ju mer han nystar upp om kvinnans förflutna desstomer upptäcker han av Östtysklands mörka sidor. Efter en vecka på ett hotell i gamla Östberlin och ett besök på Stasimuseet så behövdes ingen fantasi för att föreställa sig vissa delar av boken. Dessutom tror jag inte att jag kunnat föreställa mig hur hemska till exempel bilarna som Stasi förde bort folk i.

Inga kommentarer: