torsdag 23 februari 2012

Läshögen

Jag tycker inte om när högen med böcker som väntar på att bli lästa växer sig allt för stor, men efter att ha fått ett bokpaket av syrran med familj på födelsedagen och den generösa goodiebagen som vi fick på Bokresan så kan jag konstatera att jag inte kommer att varan utan något att läsa på ett tag. Det har faktiskt smugit sig in en bibblabok i högen med den underbara titeln The unbearable lightness of scones, vilket är den femte delen i Alexander McCall Smiths serie om 44 Scotland Street som jag inte kommit mig för att läsa än.

Anledningen till att jag inte är så förtjust i att läshögen växer sig alltförstor är att jag lånar mycket på biblioteket och har oftast en lång reservationslista med nya böcker som man bara får låna i två veckor, vilket gör att de måste gå före i läskön. Men just nu råkar det vara så lyckat att den bara ligger tre böcker i reservationskön (Åsa Larssons efterlängtade Till offer åt Molok, Haruki Murakamis Efter mörkrets inbrott och Eld, fortsättningen på Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens succé Cirkeln). Eftersom jag inte heller har så många fler böcker som jag väntar på som ska släppas under våren så är det en bra tid att hinna läsa lite äldre böcker.

De böcker som jag ser fram emot att läsa senare i vår är Hanne-Vibeke Holsts Förlåtelsen, Joyce Carol Oates Mörker och ömhet (självklart är jag nyfiken på hennes senaste och jag håller tummarna för att det är en hennes bättre), Qiu Xiaolong släpper Don't cry, Thai Lake med den underbare Inspector Chen Cao och så är jag nyfiken på Erlend Loes senaste bok Kurt kurir om väldens bästa truckförare.

Inga kommentarer: