fredag 17 februari 2012

Banglatown

Jag kan villigt erkänna att jag aldrig läst en serieroman. När jag vanligtvis läser serier så är det i stripform i tidningar eller i samlingar, men när Daniela Wilks debutbok Banglatown var med i goodiebagen som vi fick på Bokresan så kände jag att det var dags att vidga mina vyer. Banglatown handlar om en ung tjej på väg in i vuxenvärlden som flyttar till London i tre år för att studera psykologi och vi får följa henne i med- och motgångar. Bilderna känns lite naiva och barnsliga men Wilks lyckas med att få fram alla känslor i bilderna. Historien är en beskrivning av livet med att komma till en ny stor stad och konfronteras med fattigdom och dålig bostads-standard, märkliga människor man delar lägenhet med, studerande och kärlek som både tar slut och börjar.

Hur känns det du när jag läst min första serieroman? Jo, det känns bra, jag uppskattade boken och kommer antagligen att läsa fler serieromaner framöver. Det var lätt att ta till sig historien och det var en bra och charmig bok. Den nackdel som jag kan komma på är att den gick alldeles för snabbt att läsa. Jag hoppas att Daniela Wilks kommer med en till bok snart eftersom jag vill läsa mer av henne.

Inga kommentarer: