tisdag 19 november 2013

Tematrio - Elisabeth

Den här veckans tematrio har fått sitt tema efter Lyrans namnsdag och eftersom det idag är Elisabeth-dagen.
Berätta således om tre böcker skrivna av eller innehållande en Elisabeth (smeknamn och annan stavning godkännes så klart! Om ni är trötta på namnet Elisabeth kan ni gärna använda ert eget namn i stället!
Då jag hade lite svårt att komma på tre böcker med Elisabeth, så valde jag alternativet att använda mitt eget namn, Hanna.

Anna, Hanna och Johanna av Marianne Fredriksson - en berättelse om tre kvinnor i tre generationer och deras liv under slutet av 1800-talet och större delen av 1900-talet. Jag minns den som bra och att den innehöll en hel del elände.

tillbaka till henne av Sara Lövestam - en fantastisk roman om Hanna som i nutid av en slump kommer över några saker som tillhört skollärarinnan Signe och börjar ta reda på vem som var den ursprungliga ägaren. Under de kapitel som vi får följa Signe under det tidiga 1900-talet så får man även lära sig en hel del om den kvinnliga rösträttskampen.

Hanna Hellquist - har skrivit boken Karlstad zoologiska om sin pappa, skriver även krönikor i DN och har gjort tv-program på SVT. Mest känd är hon nog som programledare för Morgonpasset i P3, ett program som jag nyligen börjat lyssna på igen efter ett långt uppehåll (visserligen börjar jag dagen med den första timmen, sedan lyssnar jag på resten av progammet i efterhand eftersom min mobil har dålig täckning på jobbet).

6 kommentarer:

Lena sa...

Inga som jag kände till. men det är alltid kul med nya tips!

Maria sa...

Tillbaka till henne låter mycket intressant.

Boklysten sa...

Anna, Hanna och Johanna tyckte jag om. De två andra känner jag inte till.

Monika sa...

Har inte läst någon av dessa heller, men jag har funderat på att läsa både Marianne Fredriksson och Sara Lövestam.

Ugglanoboken sa...

Sara Lövestam är jag nyfiken på!

Helena sa...

Anna, Hanna, Johanna tyckte jag om, var lite förvånad för svenskläraren på gymnasiet hade tvingat oss att läsa ett par andra Fredriksson som jag inte gillade alls.