onsdag 23 juli 2014

Stoner


Stoner är en bok som jag blev nyfiken på att läsa när den kom på svenska och fick lovord från flera olika håll. Jag hade turen att vinna ett exemplar som sedan har fått ligga och vänta på sin tur ett litet tag. I helgen plockade jag dock upp boken och läste den intensivt i skuggan på balkongen. Jag tyckte om boken, det är en fint skriven berättelse som koncentrerar sig på det vanliga livet. Svårigheten med att skriva om Stoner är att jag inte vet hur jag ska formulera mig. Boken börjar 1910 när bondsonen William Stoner skickas till universitetet av sina föräldrar för att utbilda sig agronom och på så vis kunna utveckla familjen jordbruk. Under andra året så upptäcker Stoner litteraturen och ändrar inriktning på studierna och doktorerar så småningom i litteraturvetenskap innan han börjar undervisa på universitet, vilket han gör fram till sin död (då han utvecklats till ett akademiskt original). Vi får följa Stoner under livet som bland annat innehåller ett misslyckat äktenskap, en älskad dotter och en passion senare i livet. Det kanske inte låter så spännande, men det är helt klart en väldigt läsvärd bok. Ibland behöver man läsa böcker där det kanske inte händer saker hela tiden.

2 kommentarer:

Lena sa...

Den här har jag tänkt läsa under hösten.

Lotten sa...

Jo, läsvärd var den, men jag tyckte inte om den så mycket som jag hoppats...