lördag 20 maj 2017

Liten sommarläsningskät

Nu börjar det äntligen verka som att sommaren är på gång så och det börjar äntligen grönska (en dag med rejäla mängder regn och lite värme har verkligen satt fart på grönskan). Vad passar då bättre än att svara på en sommarenkät som jag hittat hos Lyran.

1. Brukar du läsa mer eller mindre, eller som vanligt på sommaren?
Det brukar bli så att jag läser lite mer på sommaren, särskilt när det är varma sommarkvällen då det går att sitta på balkongen. Mest läst brukar det av förklarliga skäl bli under semestern. Eftersom jag bor i lägenhet med balkong så har jag ingen trädgård som tar tid.

2. Läser du samma typ(er) av böcker som under övriga delar av året, eller läser du något speciellt på sommaren?
Jag läser i princip samma typer av böcker under hela året, det är lusten som får styra.

3. Beskriv den ultimata sommarläsningsplatsen! Inkludera gärna smaker, dofter o s v.
Jag har ingen sommarläsningsplats som är den ultimata, men jag tycker om att sitta i min läsfåtölj på balkongen och läsa när vädret tillåter. Trots att det finns många grannar i närheten så brukar det vara ganska tyst och rofyllt på balkongen, särskilt framåt kvällen.

4. Vilken bok är perfekt för en slö dag på stranden/i hängmattan?
En bok som inte är för tung att läsa, det ska vara en relativt lättsam historia som inte kräver allt för mycket av läsaren. I vissa lägen är det skönt att inte behöva tänka särskilt mycket.

5. Berätta om en bra bok som utspelar sig på sommaren!

Det finns många bra böcker som utspelar sig på sommaren och en av dem är definitivt Stål av Silvia Avallone, som utspelar sig en varm sommar i den italienska industristaden Piombino. Anna och Francesca är 13 år, bästa vänner och på väg att ta steget in i vuxenvärlden.

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

att läsa ute i dagsljus är toppen, lagom lätta böcker som inte kräver för mycket koncentration...

Boklysten sa...

Lättsamma och lättlästa böcker är perfekta på sommaren!

Madde sa...

Låter också lusten styra min läsning!

Midnattsord sa...

Lättsamma och underhållande böcker är väldigt trevligt på sommaren.

Klimakteriehäxan sa...

Lusten SKA styra! Och Stål måste jag nog skaffa ...