tisdag 9 maj 2017

Tematrio - Flickor

Jag har nu kommit hem från min resa till Madrid och har en del att blogga i kapp de närmaste dagarna. Till att börja med så kommer jag att svara på tematrion hos Lyran.

Jag har just nu en period där jag läser många böcker om flickor och unga kvinnor. Tycker att detta känns som ett bra tema och hoppas att ni håller med. Berätta om tre bra romaner som handlar om flickor!

Engelfors-trilogin (Cirkeln, Eld och Nyckeln) av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren handlar om en grupp tjejer som binds samman av att de är häxor som tillsammans måste kämpa mot ondskan.

En bön för de stulna av Jennifer Clement handlar om den tuffa verkligheten för flickor som växer upp på den mexikanska landsbygden, där tillvaron präglas av hotet från drogkartellerna. Eftersom vackra flickor är hårdvaluta och riskerar att kidnappas gör mammorna allt de kan för att göra döttrarna så fula som möjligt och gömmer dem i gropar på bakgården när kartellerna kommer till byn.


Stål av Silvia Avallone handlar om två unga flickor och deras vänskap när de är på väg att ta steget ut i vuxenlivet i en skitig italiensk industristad.

3 kommentarer:

Boklysten sa...

En bön för de stulna köpte jag på bokrean och har tänkt att läsa den inom kort.De andra två har jag inte läst.

Klimakteriehäxan sa...

Vi är flera som har med Clements lysande bok om Mexiko, kul. Och Stål dyker upp hos fler - jag måste nog läsa den!

Midnattsord sa...

Både En bön för stulna och Stål står på vill-läsa-lista.