torsdag 1 februari 2018

Helgfrågan v. 5

Det har blivit torsdag och det har blivit dags för helgfrågan hos Mias bokhörna.

Vilken bok ligger på din första plats i vårens utgivning?
En av de böcker som jag ser allra mest fram emot att läsa i vår är Brett Andersons självbiografi Coal Black Mornings, som jag längtat efter att få läsa sedan jag först hördes talas om den i somras. Brett Anderson är till vardags sångare och låtskrivare i ett av mina favoritband, Suede. Förutom att han till skillnad från de flesta andra rocksångare så har han skrivit boken själv och den har beskrivits som att den är lika skarp som Andersons kindben (och de är skarpa för de som undrar).


Bonusfråga: Hur ska det vara runt er när ni läser?

Jag har inga särskilda krav på hur det ska vara runt mig när jag läser, ibland läser jag framför tvn (gärna om det är något som inte kräver min fulla koncentration). Annars lyssnar jag gärna på musik medan jag läser, gärna gamla favoriter som jag redan är bekant med (vilket i ärlighetens namn är i princip är alla mina spellistor på Spotify).

13 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Oj, jag känner inte alls igen denna kille. Tyvärr vet jag inte ens vilket band han spelar i heller.

Cissi sa...

Det här var en helt okänd bok för mig också. Och sångare, även om jag känner igen gruppens namn. Men det blir intressant att se vad du tyckte sen.

[Anna] sa...

Det blir sällan jag slår på musik när jag ska läsa, fast skulle jag vara ensam hemma skulle jag nog göra det.

Boklysten sa...

Jag har oftast radion på när jag läser.

Monika sa...

Det där skulle nog kunna vara en bok jag vill läsa. Suede lyssnade jag mycket på förr.

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag läser också ofta framför teven med övriga familjen runt omkring.

Johannas deckarhörna sa...

Om jag ska lyssna på musik medan jag läser tycker jag också att det bästa är listor med låtar jag är bekant med och kan utantill liksom. Är det en ny låt glider kanske gärna koncentrationen över till att lyssna...

Ewa K sa...

Inte en aning om vem han är. Men visst är det skönt att längta jättemycket efter en bok.

Mrs Calloway sa...

kul när musiker kan skriva också. vissa böcker går bra att läsa framför TV:n också

Åsa sa...

Känner inte till denna Brett Anderson. Biografier kan vara intressanta, läser det nog alltmer sällan trots det.

FrökenChristina sa...

Läsning och Norah Jones fungerar utmärkt. Jag kan inte lyssna på rock under läsning. Det är för mycket bas för det.

Brett Andersons bok låter ju intressant, hoppas den är det.

Sara Pepparkaka sa...

Det spelar nästan ingen roll om jag lyssnar på musik när jag läser, jag hör den inte ändå.

Lottens bokblogg sa...

Suede känner jag ju till, men boken kände jag inte alls till.