torsdag 26 april 2018

Olikhetsutmaningen: födas och dö


Den här veckans olikhetsutmaning hos enligt O handlar om ordparet födas och dö.

Födas får representeras av den första delen i Kristina Sandbergs trilogi om hemmafrun Maj, Att föda ett barn, där den unga Maj blir gravid och har väldigt dålig koll på hur en förlossning går till och tror att hela magen kommer att öppna sig.

får representeras av den fina bilderboken Adjö, herr Muffin av Ulf Nilsson och Anna-Clara Tidholm om hur när ett älskat marsvin blir gammalt och dör.

Som en bonus tar jag med F. Scott Fitzgeralds berättelse Det sällsamma fallet Benjamin Button om en man lever sitt liv åt fel håll när han föds gammal och bra blir yngre för varje år som går.

5 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Kristina Sandberg var den första jag också tänkte på

Hanneles bokparadis sa...

tack för tips, blev lite nyfiken.

Robert W sa...

Jag minns när barnens hamster dog. "Pappa! Ludde ligger alldeles stilla i buren!"

enligt O sa...

Kreativa val! Benjamin Button är en märklig novell. Filmen har jag faktiskt inte sett, men har hört att det utgör en ganska fri tolkning av texten.

FrökenChristina sa...

Jag hade också med Benjamin Button. Fast Adjö herr Muffin är så söt. Den har jag gett till vänners barn. Speciellt de med djur.