onsdag 1 januari 2020

Årets bästa böcker 2019


I likhet med tidigare år har jag satt ihop en lista med de bästa böckerna som jag läste under året som  har gått och i vanlig ordning presenteras böcker i den ordning som de blev lästa. Eftersom jag inte vill begränsa mig består årets lista av 17 böcker.

En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
Som pesten av Hanne-Vibeke Holst
Den goda jorden av Pearl S. Buck
Binas historia av Maja Lunde
Minoritetsorkestern av Chigozie Obioma
En gentleman i Moskva av Amor Towles
Och bergen skall rämna av Erika Olofsson Liljedahl
Blå av Maja Lunde
Klockmakarens dotter av Kate Morton
Dotterns berättelse av Armando Lucas Correa
Herravälde av Elin Olofsson
Gun love av Jennifer Clement
Fröken Island av Auður Ava Ólafsdóttir
Där livet är fullkomligt av Silvia Avallone
Snösystern av Maja Lunde och Lisa Aisato
Mitt liv som råtta av Joyce Carol Oates
Klubben av Matilda Gustavsson

1 kommentar:

Lena sa...

Det där ser ut som trevliga böcker.