lördag 11 maj 2019

Och bergen skall rämna

Det är sommaren 1901 och i det lilla norrländska samhället Tornehamn bor prästfrun Hedvig med sin man Georg. Livet i det lilla rallarsamhället i norr har inte blivit riktigt som Hedvig hade tänkt sig och hennes dagar är långa. Hedvig ser fram emot att hennes yngre bror David ska flytta upp efter att ha fått jobb med att bygga järnvägen under sommaren, men efter att syskonen inte har träffats på flera år har de nästan blivit främlingar för varandra. När Hedvig får chansen att undervisa en grupp samebarn känner hon att tillvaron får en ny mening.


Och bergen skall rämna är Erika Olofsson Liljedahls andra roman och jag älskade hennes debutroman Någonstans brister himlen när jag läste den för några år sedan. Eftersom jag älskade den förra boken så mycket i kombination med att jag längtat efter att få läsa den här boken i flera månader var jag lite orolig för att den inte skulle leva upp till mina högt uppskruvade förväntningar. Till min glädje så levde inte Och bergen skall rämna bara upp till mina förväntningar, den överträffade dem. Och bergen skall rämna är en väldigt välskriven berättelse om att leva i ett rallarsamhälle och som även tar upp kvinnornas situation i dessa väldigt mansdominerade miljöer och hur man ansåg att samer var lägre stående än svenskar och oförmögna att ta till sig utbildning. 

Historiska Media skickade boken

1 kommentar:

Lena sa...

Den här boken är jag så otroligt nyfiken på.