söndag 12 juni 2022

Boktips inför sommaren

När en kollega undrade om jag hade några tips på böcker att läsa i sommar blev mitt spontana svar att det kan bli ganska många tips, vilket var helt okej enligt kollegan. När jag började fundera på vilka böcker som jag skulle tipsa om så kände jag att det blir mer överskådligt om man delar upp tipsen i olika genrer och eftersom listan väste ganska snabbt valde jag att begränsa mig till två sidor. Eftersom jag känner mig ganska nöjd med listan, så tänkte jag lägga ut den även här så att fler än mina kollegor kan få ta del av den.

Deckare
Sly av Sara Strömberg
Den första frosten, Norrskensnatten, Gryningsjakten av Anna Kuru
Brinn mig en sol av Christoffer Carlsson
Ragnar Jónasson – alla böcker typ
I dina händer av Malin Persson Giolito
Ödesmark av Stina Jackson
 
Mysig feelgood
Tebutiken på hörnet av Milly Johnson
Den lilla blomsterbutiken vid havet av Ali McNamara
Med hälsning från Båstad av Jenny Fagerlund
Bokhandeln på River Side Drive av Frida Skybäck
Hundra omistliga ting av Lucy Dillon
En engelsk romans av Niina Mero
Ewa Klingberg – både serien om Huskvarna och den om Begravningsbyrån Tranan
Mhairi McFarlane – alla böcker
 
Fransk feelgood (innehåller generellt sätt mer elände än annan feelgood)
Någon som du av Marc Levy
En sång för dig av Marc Levy
Kärlekens fyra årstider av Grégoire Delacourt
Dansa vid vulkanens rand av Grégoire Delacourt
Glädjen av Justine Lévy
Om det inte vore för dig av Delphine de Vigan
Allt som väntar dig av Lorraine Fouchet
När isarna smälter av Joël Baqué
 
Maffiga tegelstenar
Lincoln Highway av Amor Towles
En gentleman i Moskva av Amor Towles
Natten. Sömnen. Döden. Och stjärnorna av Joyce Carol Oates
Ett litet liv av Hanya Yanagihara
 
Japanskt
Tokyo Ueno Station av Yu Miri
Hur mår fröken Fukura? av Sayaka Murata
Senseis portfölj av Hiromi Kawamaki
Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami
 
Klassiker
Vredens druvor av John Steinbeck
Övertalning av Jane Austen
Northanger Abbey av Jane Austen
Pennskaftet, Norrtullsligan av Elin Wägner
Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna, Sista brevet till Sverige av Vilhelm Moberg
Nässlorna blomma av Harry Martinsson
 
Dystopi för en regnig sommar
Blå av Maja Lunde
Binas historia av Maja Lunde
Przewalkis häst av Maja Lunde
 
Perfekt läsning för varma sommardagar
Stål av Silvia Avallone
Sommarläsning av Emily Henry
Semestermöten av Emily Henry
 
Utspelar sig i en annan del av världen
En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie
Lila hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie
Att skörda ben av Edwidge Danticat
Flickan som fick en röst av Abi Daré
När bergen sjunger av Nguyen Phan Qué Mai
Längtans latituder av Shubhangi Swarup
Natt i Caracas av Karina Sainz Borgo
 
Novellsamlingar
Vackra dagar av Joyce Carol Oates
Det där som nästan kväver dig av Chimamanda Ngozi Adichie
Daddy av Emma Cline
Allt jag inte kan säga av Emilie Pine
Jag ser allt du gör av Annika Norlin
 
Blandade bra böcker
Kate Morton - alla böcker
Kvinnor jag tänker om på natten av Mia Kankimäki
Löpa varg av Kerstin Ekman
Kaffe med mjölk av Ella-Maria Nutti
Städerskan av Nina Pose
Säg inget om Lydia av Celeste Ng
Ett jävla solsken av Fatima Bremmer
Historieläraren av Matt Haig
Fyrvaktarna av Emma Stonex
Svårmodets döttrar av Anna Laestadius Larsson
Herravälde av Elin Olofsson
Paradishamn av Elina Olofsson Liljedahl
Den unge Werners lidanden av Augustin Erba
Daisy Jones & The Six av Taylor Jenkins Reid
Monika-trilogin (Ljudet av fötter, Bära eller brista, Nu levande) av Sara Lövestam
Små glädjeämnen, Förläggarens hustru av Clare Chambers

Inga kommentarer: