måndag 6 juni 2022

Förläggarens hustru

 

Christopher är en aspirerande författare som till sin familjs förvåning hoppar av universitetsstudierna för att skriva på sin roman. Det dröjer inte länge förrän Christopher tas upp i kretsen kring förläggaren Owen och hans charmiga hustru Diana. Som en aspirerande författare kan Christopher inte låta bli att fascineras över sitt nya sammanhang. Efter att ha tagit ett beslut som leder till katastrof slutar han att skriva och drar sig tillbaka till ett stillsamt liv i Yorkshire. Många år senare söker en ung akademiker upp Christopher eftersom hon forskar på förläggaren Owen Goddards liv, något som kommer att ändra Christophers liv för alltid.
 
Förläggarens hustru är den roman som jag läser av den brittiska författaren Clare Chambers och jag gillade verkligen den förra boken, Små glädjeämnen, när jag läste den (och det är ett extra plus att båda böckerna har fått matchande omslag). Det här är en berättelse som är väldigt välskriven och som jag inte vill att den ska slut. Egentligen borde jag inte gilla slutet på berättelsen, men i det här fallet gör helheten att jag köper det. Det här är en perfekt bok att läsa på stranden eller i hängmattan i sommar.

Inga kommentarer: