tisdag 21 juni 2022

Ruth & Pen

 

Ruth är fyrtiotre, arbetar som terapeut och har hamnat i en äktenskaplig kris tillsammans med sin man Aidan eftersom de har delade meningar om huruvida de ska prova ytterligare en IVF-behandling till, som kanske även den kommer att misslyckas. Pen är sjutton och har en diagnos inom autismspektrumet som gör att hon ibland har svårt att hantera omvärlden. Hon är också hemligt förälskad i sin enda vän Alice och har bestämt sig för att agera på det. Ruth och Pen känner inte varandra, men den här dagen kommer deras vägar att korsas av de tillfälligheter som för dem ut på Dublins gator.
 
Ruth & Pen är den irländska författaren Emilie Pines debutroman, men hon slog igenom med den oerhört starka essäsamlingen Allt jag inte kan säga, som kom på svenska för några år sedan. Jag hade höga förväntningar på den här boken eftersom jag älskade Allt jag inte kan säga och den har verkligen levt upp till förväntningarna med råge. En av berättelsen styrkor ligger i ett den utspelar sig under en dag i samma stad och att vi i huvudsak får följa två personer som lever helt skilda liv, men vars vägar korsas just den dagen. Även om jag gillar boken jättemycket, kan jag tycka att det var lite synd att jag läste den under en vecka då jag inte haft så mycket ork på kvällarna, vilket gjort att den tog ganska lång tid att läsa. Det är i vilket fall som helst en bok som jag kan rekommendera inför sommarens läsning.

Inga kommentarer: