lördag 22 november 2014

20 snabba i höstmörkret

Hos Linda på Enligt O så hittade jag en enkät som passar bra så här i novemberrusket. Mina svar är fetmarkerade.

Augustpriset eller Nobelpriset? Lite mer glamour och jag gillar stämningen när man sitter vid radion eller tvn och följer avslöjandet. Dock så tycker jag att det borde vara mer mångfald bland pristagarna, det kan omöjligt vara så att det nästan bara är vita, medelålders män som skriver bra nog för att få priset.

Malala Yousafzai eller Patrick Modiano? Malala är en cool tjej och Modiano har jag inte läst alls och kommer inte att göra det heller den närmaste tiden.

Hungerspelen eller Hobbit? Gillar boken Hobbit, men har inte sett någon av filmerna (tvivlar på att boken räcker till tre väldigt långa filmer). Hungerspelen känns bättre som helhet, plus att Katniss är supercool.

Horace Engdahl eller Peter Englund? Har en svaghet för herr Englund, plus att hans böcker höll mitt historieintresse vid liv i tonåren.

Snö eller regn? Framförallt så här års eftersom det kompakta mörker som råder just nu brukar få ge vika lite grann när snön kommer (och här i Jämtland brukar det inte vara någon brist på den varan under vintrarna). Snö är dock mindre roligt i maj/juni, då föredrar jag regn.  

Lussekatter eller pepparkakor? Föredrar lussekatter och äter bara pepparkaka om den är mjuk.

Dystopi eller feelgood? Ibland behöver man lite lättsammare läsning

Lars Kepler eller Camilla Läckberg? Har nyligen läst både Keplers och Läckbergs nya böcker utan att bli imponerad av någon av dem. Föredrog dock Läckberg på grund av färre lik, mindre våld och färre boksidor.

Amaryllis eller hyacint? Är ingen blomperson

Pappersbok eller e-bok? Har ingenting emot e-böcker, men det är ändå lite mysigare att läsa en pappersbok, i alla fall om man inte behöver bära omkring på den.

Biografi eller memoar? Har läst några riktigt bra biografier, men det är överlag ingen stor genre hos mig.

Mia Skäringer eller Lena Dunham? Fast jag har egentligen ingen relation till någon av dem

Glögg eller julmust? Glögg i väldigt måttliga mängder, dricker i snitt två klunkar must om år

Fredrik Backman eller Lena Andersson? Tyckte om boken om Ove och tyckte att den nya om Britt-Marie var helt ok. Lena Andersson Egenmäktigt förfarande tyckte inte alls om.

Tegelstenar eller tunnisar? En bok blir inte bättre ju fler sidor den har, särskilt inte deckare

Film eller tv-serie? Det känns mer överkomligt att titta på tv-serier eftersom många filmer är så långa. Dessutom så kan karaktärerna i en tv-serie få utvecklas på ett annat sätt.

Netflix eller HBO? Har inte provat någon av dem

En i taget eller slalomläsning? Vill gärna läsa en bok i taget, även om jag kan kombinera pappers/e-bok med ljudbok.

Skratt eller gråt? Gråter i alla oftare till böcker än jag skrattar

Julafton eller nyårsafton? Tycker egentligen bäst om advent, det blir så mysigt med alla stakar, stjärnor och tända ljus. Plus att man får fika lussekatter.


1 kommentar:

enligt O sa...

Jag gillar nog 27 december bäst, när julen är över och det finns några dagars lugn att göra ingenting.