fredag 10 mars 2017

Andras vänner

En spontan grillfest med sex vuxna, tre barn och en hund en vanlig söndag. Vad kan hända? Något fruktansvärt händer under middagen som påverkar alla som var där på olika sätt. Clementine och Sam lever ett bra liv med sina två döttrar, Clementine är cellist och förbereder sig för en viktig provspelning och Sam har nyss börjar på sitt drömjobb. När Clementines barndomsvän Erika, som lever ett inrutat liv med sin man Oliver, nämner att de inbjudna till grannarna för att grilla tackar Sam och Clementine glatt ja för att de tänker att de kan lätta upp stämningen. Grannarna Vid och Tiffany är ett utåtriktat och socialt par som gärna ställer till med fest.

Andras vänner är den fjärde av Liane Moriartys böcker som kommer på svenska och det är en bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Historien berättas från två olika håll, dels åtta veckor efter den ödesdigra dagen och dels dagen som ledde fram till det fruktansvärda som hände. Att det hänt något hemskt står klart från början, men det dröjer innan vi får veta vad det är som faktiskt har hänt. Jag tycker att de olika delarna av berättelsen hänger ihop på ett bra sätt och Moriarty klarar av att hålla spänningen uppe nästan hela vägen. Den del av berättelsen som utspelar sig åtta veckor efter händelsen präglas främst av den skuld som alla inblandade känner över det som hände.


Albert Bonnier Förlag skickade boken 

1 kommentar:

Helena sa...

Är väl den här jag tycker minst om av Moriarty, men bitvis var den ändå riktigt bra. Min favorittråd var Ericas och Clementines barndom och alla förtryckta känslor därifrån.