onsdag 15 mars 2017

Grejen med substantiv och pronomen

Grejen med substantiv och pronomen är uppföljaren till Grejen med verb från 2014, där Sara Lövestam visade ett annat sätt att närma sig grammatik på. Jag hör till dem som inte var så förtjust i grammatik i skolan eftersom jag hade svårt att hålla reda på alla reglerna (särskilt i den tyska grammatiken), men Lövestams böcker får mig att se grammatik på ett nytt sätt. Eftersom jag generellt har bättre koll på substantiv och pronomen än på verb och adjektiv (jag har alltid haft svårt att komma ihåg vad som är vad av dem) så hade lite lättare att till mig den här boken jämfört med den förra. Nu har jag fått lära mig varför vissa ord inte går att böja i plural och varför andra ord bara finns i plural (som t ex kläder), olika kasus, vilka nosisterna är och vad en nominalfras är.


Piratförlaget skickade boken

Inga kommentarer: