tisdag 28 mars 2017

Reader Problems Book Tag

Monika på Bokföring enligt Monika tycker att det har blivit dags för en enkät, och eftersom jag är förtjust i enkäter så kan jag bara hålla med.

1. Du har 20.000 olästa böcker i din bokhylla, hur bestämmer du vad du ska läsa?
Nu har jag ju inte 20000 olästa böcker hemma och jag försöker hålla nere antalet olästa böcker så gått det går. Jag går efter vad jag är sugen på att läsa, men recensionsex och bibliotekslån har en tendens att gå före i kön.

2. Du är halvvägs genom en bok och du känner inte något för den. Ger du upp läsningen eller läser ut den?
Är det en riktigt dålig bok så skulle jag inte komma halvvägs i boken eftersom jag skulle ha gett upp långt innan dess eftersom jag inte har tålamod med dåliga böcker.

3. Slutet av året kommer med stormsteg och du har inte avslutat din läsutmaning. Försöker du läsa ikapp och hur i så fall?
För att slippa hamna i den situationen så håller jag nere antalet utmaningar. Ett år när jag var väldiga nära 100-strecket började jag taktikläsa tunna böcker för att vara säker på att nå 100 böcker på ett år.

4. Omslagen på böcker i en serie du älskar matchar inte, hur hanterar du det?
Jag har inga problem med att böckerna har omslag som matchar.

5. Alla omkring dig hypar över en bok du inte gillar. Vem bondar du med som har liknande känslor?
Min erfarenhet är att det alltid finns fler som inte gillar en hypad bok, fast ibland får man leta lite efter själsfrände.

6. Du läser en bok offentligt och känner hur du börjar gråta. Hur hanterar du det?
Det händer ibland att jag gråter medan jag läser en bok, men det händer ganska sällan och jag försöker se till att vara hemma då. Skulle jag läsa en bok offentligt och upptäcka att det finns en risk för att den skulle få mig att börja gråta så skulle jag lägga undan den till ett bättre tillfälle.

7. Uppföljaren till en bok du älskar har precis kommit ut men du har glömt vad som hände i förra boken. Läser du om boken innan du går vidare?
Jag har inte tid för att läsa om böcker, så jag hoppas att jag blir påmind om vad som hände i den förra boken under läsningen.

8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker, hur säger du på ett trevligt sätt nej till någon som frågar?
Jag lånar numera bara ut böcker till närmaste familjen eftersom jag vill vara säker på att få tillbaka dem.

9. Du har plockat upp fem böcker den senaste månaden men inte kommit någonvart med dem. Hur kommer du över en lässvacka?
För det första så försöker jag att inte stressa upp mig över en lässvacka eftersom jag vet att den kommer att gå över så småningom. Det bästa sättet att komma ur en lässvacka brukar vara genom att läsa något lättsamt för att komma igång igen.

10. Det är många böcker som har kommit ut och som du bara måste läsa, hur många böcker köper du?
Jag köper generellt sett inte så många böcker, en del får jag som recensionsex och sedan lånar jag en hel del på biblioteket, särskilt som fler böcker kommer som e-böcker på biblioteket samtidigt som de släpps.

11. Efter du har köpt alla de där böcker du bara måste läsa, hur lång tid sitter de i din bokhylla innan du faktiskt läser dem?

Antingen blir de lästa på en gång eller så kan de bli liggande ett bra tag.

3 kommentarer:

Sara sa...

Kul att läsa dina svar!

Monika sa...

Jag lånar inte ens ut till närmaste familjen. Min syster lånade en pocket vid något tillfälle och den kom tillbaka med bruten rygg. Då upphörde alla lån :)

Sanna sa...

Klurigt med boklån! Jag lånar gärna ut böcker - bra böcker ska ju läsas - men visst finns det en eller annan i min bekantskapskrets som jag inte låtsas höra när de hintar att de skulle vilja låna ngt av mig...