onsdag 29 mars 2017

Mina hjältinnor

Under en pilgrimsfärd till heden som var inspirationen till Emily Brontës Svindlande höjder börjar Samantha Ellis och hennes bästa vän Emma diskutera vilken som är den bästa hjältinnan Cathy i Svindlande höjder eller Jane i Jane Eyre. Diskussionen väckte en tanke hos Ellis och hon bestämmer sig för att läsa om sina favoritböcker från barndomen för att se om de verkligen är de feministiska förebilder som hon minns dem som. I en del fall leder omläsningen med nya ögon till att Ellis omvärderar en del karaktärer. Samtidigt som Ellis berättar om litteraturen så väver hon in berättelsen om sitt liv och uppväxten som irakisk jude i London, där släkten hamnade efter att ha flytt från Irak.

Även om jag inte läst särskilt många av de böcker som Ellis refererar till, så tycker jag väldigt mycket om boken och förstår vad hon menar med sina resonemang. Dessutom så är essäerna fyllda med humor och jag skrattade flera gånger under läsningen.


1 kommentar:

Anna sa...

Den är en av mina ständiga hyllvärmare, jag måste faktiskt ta mig i kragen och läsa. Tack för att du påminner mig om den :-)