måndag 31 juli 2017

Juli - en sammanfattning

Det har blivit dags att sammanfatta läsmånaden juli, en månad som innehållit flera bra böcker och troligtvis årets bästa bok genom Ett litet liv av Hanya Yanagihara. Det har även varit en månad där jag varit ute och rest i världen genom Guy Delisles seriealbum från Nordkorea, Kina och nu senast Burma. Eftersom jag jobbat hela månaden och sommaren har lyst med sin frånvaro (förutom under ett par dagar) så har jag inte kunnat läsa så mycket på balkongen som jag velat.

Flickorna av Emma Cline
Stranden om natten av Elena Ferrante och Mara Cerri
Green Girl av Kate Zambreno
Boktitelpoesi av Ruben Engzell och Susanna Svedjeholm
Rocky loggar ut av Martin Kellerman
Pyongyang av Guy Delisle
Sleeping in the ground av Peter Robinson
Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe
Ett litet liv av Hanya Yanagihara
Anteckningar från Burma av Guy Delisle

Antal lästa böcker: 11
Antal pappersböcker: 11
Antal e-böcker: 0
Antal böcker utgivna 2017: 4
Antal klassiker: 0
Antal deckare: 1
Antal faktaböcker: 0
Antal seriealbum: 4
Antal kvinnliga författare: 5
Antal manliga författare: 5
Antal kvinnlig och manlig författare: 1
Antal böcker lästa på svenska: 9
Antal böcker lästa på engelska: 2
Antal böcker lästa på originalspråk: 4
Antal recensionsex: 1

Antal länder: 5 (Sverige, England, USA, Italien, Kanada)

2 kommentarer:

Lena sa...

En intressant hög. Tordyveln flyger i skymningen har jag tänkt läsa snart. Älskar Maria Gripes böcker.

Sara sa...

Det ser ut som en spännande blandning. Variation är alltid trevligt.