lördag 16 december 2017

Det tyska huset

I en lägenhet i Reykjavik hittas en handelsresande mördad, han har blivit skjuten i huvudet med en pistol. Det finns vissa spår som tyder på att mördaren kan finnas bland alla de amerikanska soldater som vistas i Reykjavik denna sommaren 1941. Islands ende kriminalinspektör Konrad Flóvent får mordfallet på sitt skrivbord och till hjälp får han den unge, oerfarne kanadensaren Thorson. Tillsammans driver de två sin egen utredning för att hitta mördaren, trots att de blir pressade av både polisen och militären.


Det tyska huset är den senaste deckaren från den isländske författaren Arnaldur Indriðason, som främst är känd för sina böcker om den sympatiske polisen Erlendur. Den här boken som utspelar sig under andra världskriget känns som starten på en ny serie om polisen Flóvent, som även han verkar vara sympatisk. Det är en historia som innehåller föredömligt få lik (jag vill som bekant ha så få lik som möjligt), men däremot en desto mer avancerad historia som jag inte riktigt kände att jag hade koll på när jag lade ifrån mig boken.

Inga kommentarer: