torsdag 28 december 2017

Poems of Inspector Chen

Poems of Inspector Chen är definitivt en annorlunda diktsamling eftersom den bygger på de dikter som Shanghaipolisen Chen Cao skriver i Qiu Xiaolongs deckarserie. Det är även intressant att det både i förordet och i kommentarerna till dikterna så framställs Chen Cao som att han vore en verklig person, vilket han ju inte är (även om jag skulle önska att han var det). Dikterna är bra och finstämda, även om några av den kritiserar både regimen och miljöförstöring. Jag gillar boken både på grund av dikterna och att jag är ett stort fan av Xiaolongs böcker. Även om jag gillar boken så tror jag att man bör vara ett fan av deckarserien om Inspector Chen för att uppskatta boken. Nu håller jag tummarna för att det kommer i alla fall en del till serien, även om det i förra boken verkade som att Chens karriär var på väg att avslutas av politiska skäl.

Inga kommentarer: