lördag 26 maj 2018

Mellan himmel och Lou


Jo och hans fru Lou såg fram emot att få njuta av ålderdomen tillsammans på den lilla ön Groix utanför Bretagnes kust. När Lou dör rycks allt plötsligt bort från Jo och han blir ensam kvar. När Lou är borta blir det tydligt att det var hon som var navet i familjen och den som höll ihop de bräckliga banden. I sitt testamente ger hon Jo ett sista uppdrag, att rädda relationen till barnen och försöka hjälpa dem att bli lyckliga.

Mellan himmel och Lou av Lorraine Fouchet är en av vårens böcker från Sekwa och i vanlig ordning är det en väldigt läsvärd bok. Det är en berättelse om en familj med flera hemligheter och där många känner sig svikna och behöver försonas med det förflutna. Det tog ett tag för mig att komma in i boken, men när jag väl gjorde det kunde jag inte lägga ifrån mig den. Det är en fin berättelse om en familj som inte kanske själva inser att de är så lyckliga som de tror och som behöver en knuff på vägen för att hitta lycka och försoning.

2 kommentarer:

bloggbohemen sa...

Har precis börjat läsa den och tycker den är lite svår att komma in i, men jag fortsätter en bit till efter att ha läst ditt inlägg. :)

Annette sa...

Jag hade tänkt läsa den här när den kom, men den försvann visst i bokfloden. Tack för påminnelsen. Jag brukar tycka om det mesta som Sekwa ger ut.