tisdag 8 maj 2018

Veckoutmaning: Bra och dåliga grannar


Den här veckan handlar det om bra och dåliga grannar hos Kulturkollo och veckoutmaningen lyder:
Vem är din favoritgranne? Vem slipper du helst småprata med vid brevlådan?

Genom åren har jag haft en del märkliga grannar som den äldre mannen som jämnade till snön med en planka fastsatt på ett skaft, antagligen i brist på annat att göra. På senare år har jag haft en granne som hörde röster som hon grälade med på nätterna när jag ville sova.

Vilken fiktiv granne skulle jag vilja ha? Det finns ganska många fiktiva karaktärer som jag skulle kunna tänka mig att bo granne med, som systrarna Bennett eller Dashwood från Jane Austens böcker (Stolthet och fördom och Förnuft och känsla). Jag även tänka mig att bo granne med kommissarie Adamsberg från Fred Vargas deckare eftersom jag tror att det kan vara en intressant bekantskap. Jag övervägde även Jay Gatsby från F. Scott Fitzgeralds Den store Gatsby, men kom på att jag inte gillar stora fester.

3 kommentarer:

Kulturkollo Linda sa...

Måste läsa Fred Vargas! Tror inte att jag heller hade velat ha varken en megafestande eller en nattgrälande granne.

Robert W sa...

Det vore ju bra om den grälande grannen kunde flytta så att bara de som hon grälar med stannar kvar ;)

Annette sa...

Vilket roligt tema :) Jag vet vem jag skulle vilja bo granne med om jag fick välja en fiktiv person från filmens värld; Cameron i Modern Family, det skulle nog bli många djupa samtal över en fika och många skratt.