måndag 14 maj 2018

Tematrio - Hetta


Den här veckan handlar det om hetta i Lyrans tematrio:
Ja jag erkänner, jag tillhör de där som gnäller så fort det blir varmt. Jag trivs inte! Temat för denna vecka blir därför hetta, ni kan ju roa er med att tolka detta precis hur ni vill.

Den första bok som jag kom att tänka på när det gäller hetta är Stål av Silvia Avallone, som utspelar sig en kokhet sommar i ett slitet område i den italienska staden Piombino och handlar om de trettonåriga vännerna Anna och Francesca och deras första steg ut i vuxenlivet.

I Flykten av Jesús Carrasco får vi följa en pojke som flytt från sitt hem efter en traumatisk upplevelse och måste korsa en vidsträckt slätt som är oförsonlig i hettan.

Torkans år av Roland Buti utspelar sig sommaren 1976 när det inte fallit en droppe regn på hela sommaren. I en liten by kämpar lantbrukarfamiljen Sutter för att rädda det som går efter att fadern investerat alla sina pengar i 10000 kycklingar som inte klarar av värmen.

5 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Torkans år är jag lite nyfiken på men tänkte ta det en regnig dag.

Hanneles bokparadis sa...

Bra het trio, Stål får jag snart läsa, många har skrivit positivt om den

Mrs Calloway sa...

visst var det varmt i Stål. Torkans år står på läslistan

Boklysten sa...

Har inte läst någon av de här böckerna men Torkans år är jag nyfiken på.

Annette sa...

Torkans år har jag också med i min trio, vilken fantastisk berättelse, jag fastnade för det sparsmakade språket och den underliggande humorn i allt det hemska som händer. Nej, när jag tänker efter fastnade jag faktiskt för alltihop i den berättelsen :)