onsdag 27 mars 2019

Järtecken


Senhösten 1994 mördas en ung kvinna i den halländska byn Marbäck och det dröjer inte länge innan man griper den misstänkte och ställer honom inför rätta. Han döms och allt ställs till rätta, men det hela kommer att lämna ringar på vattnet som gör avtryck i människors liv. Tio år senare kan polisen Vidar Jörgensson inte riktigt släppa fallet och känslan av att kanske inte allt gick rätt till den där gången. Sedan är det Isak, pojken med järtecknet, som väntar på den dag då han kommer att göra något fruktansvärt.

Järtecknet är den första av Christoffer Carlssons böcker som jag läser där Leo Junker inte är huvudperson. Ett tag trodde jag att han var med även i den här boken, men det visade sig vara en hund som hette Leo. Det här är en berättelse om hur ett grovt brott påverkar omgivningen under en lång tid, ibland särskilt de som får leva med skammen över vad en anhörig har gjort och rädslan över att det kan vara något som går i arv. Det är en till största delen väldigt bra berättelse, men jag tycker att den tappar mot slutet.

1 kommentar:

Lena sa...

Jag äger flera böcker av denne författare men det har inte blivit av att jag läst någon ännu. Måste bli av snart.