söndag 31 mars 2019

Middag på 15 minuter

Det är ingen större hemlighet att jag är ett fan av Maria Zihammous kokböcker och har genom åren fått mycket inspiration från dem. Den här gången har Zihammou gjort en kokbok med vardagsmat som inte ska ta mer än 15 minuter att laga och som passande nog heter Middag på 15 minuter. Även om de recept som jag har gått snabbt att laga har inte alla tagit 15 minuter, fast det har mest berott på att det tar lite längre tid att koka ris. Jag har provat en del av recepten och kommer att fortsätta laga rätter ur kokboken den närmaste tiden. Min enda invändning mot kokboken är just det att alla recept ska ta 15 minuter eftersom det ger en begränsning i vilka rätter som går att laga på den tiden, och jag gillar att göra långkok när jag har tid. Överlag är det en bra bok att hitta inspiration i för bra och snabba rätter att göra på vardagarna när det inte finns så mycket tid.

Semic Förlag skickade boken

 Pasta med tonfisk, citron, persilja, kapris och vitlök

Wokade nudlar med pak choy och shiitake 

Grönsaksfritters med zucchini och mozzarella och potatismos 

Indisk Goa-kyckling 

Grönsaksfritters med broccoli och halloumi med ris

Inga kommentarer: