måndag 4 april 2022

Den unge Walters lidanden

Walter är chef för ett litet bankkontor och trivs bra med det, tills den dag det oväntat dyker upp ett pingisbord på kontoret. Kort därefter blir Walter allas, mest sin egen, förvåning blir han befordrad till en chefspost på huvudkontoret, något som ligger ovanför hans ambitionsnivå och som han inte har kompetens för. Walters sambo Anna verkar vara alltmer frånvarande och verkar bry sig mer om servisen Blå blom än om Walter. Dessutom lever Walter med en konstant ångest och oro över sin hälsa och rädsla för att dö, vilket tar upp den största delen av hans tid.
 
Den unge Walters lidanden är författaren Augustin Erbas fjärde roman och den skiljer sig kraftigt från de två som jag har läst tidigare, Snöstorm och Blodsbunden. Jag hade höga förväntningar på boken eftersom jag älskat de två tidigare romanerna och det är extra roligt att den levde upp till förväntningarna med råge trots att det är en annan sorts berättelse än jag hade väntat mig. Det här en berättelse som är en komedi och som påminner mer om Erbas krönikor i DN än de tidigare romanerna. Det här är en rolig, absurd och alldeles underbar berättelse som får mig att fnissa, lida med Walter och ibland skämmas lite, vilket är en oslagbar kombination. Det här är definitivt årets hittills roligaste bok.
 

Inga kommentarer: