torsdag 27 augusti 2020

Snöstorm


Tomas sitter på ett tåg när en snöstorm gör att tåget blir stående. När han går mot bistrovagnen, för att köpa lite förnödenheter innan de tar slut, hör han någon som säger hans namn. Det är Livli, hans stora kärlek från ungdomen som han inte har sett på tjugo år. Mötet väcker en massa minnen hos Tomas om det som hände mellan dem när hon krossade hans hjärta.

Snöstorm är den första romanen som jag läser av Augustin Erba, däremot brukar jag läsa hans texter i DN. Det här är en bok som jag hört talas om länge innan jag läste den och det är flera som har sagt att det är en helt fantastisk berättelse. Jag var lite rädd för att mina förväntningar inte skulle infrias, men det här är en otroligt bra och stark berättelse som jag älskade från första sidan. Det är en berättelse om de val vi gör, både som unga och senare i livet, om kärlek, sorg och hur livet blev. Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Erba framöver (och att fortsätta läsa texterna i DN).

Inga kommentarer: