onsdag 12 augusti 2020

Byn


Una är trettio år och arbetar som lärare i Reykjavik när hennes bästa vän visar henne en annons där de söker en lärare till den lilla byn Skálar för att undervisa två barn. Då Una är i behov av ett miljöombyte söker hon jobbet och flyttar till den ensligt belägna byn på Islands nordöstra halvö som har tio invånare. När Una kommer till byn känner hon sig inte särskilt välkommen av byborna och det verkar som att de döljer en mörk hemlighet. Det blir inte bättre av att det spökar i huset som hon bor i och att det verkar ha att göra med en ung flicka som tragiskt dog för många år sedan.

Byn är den senaste boken från den isländske deckarförfattaren Ragnar Jónasson och det är en bok som är fristående från hans serie om polisen Hulda Hermannsdóttir. För mig som gillar deckare som utspelar sig på ödsliga platser och som inte innehåller så många mord är det här verkligen en bok som passar mig. Berättelsen är uppbyggd på ett sådant sätt att det är svårt att veta vad som är sant och inte, vilket ökar spänningen. Jag uppskattar Jónasson allt mer som deckarförfattare för varje bok som jag läser och jag ser fram emot att läsa ännu en bok om Hulda Hermannsdóttir i höst.

Inga kommentarer: