fredag 21 augusti 2020

Fränder


Noah är en pensionerad kemiprofessor på Upper West Side i New York och planerar att återvända till sin födelsestad Nice för första gången sedan han var barn. Några dagar innan avresan får Noah ett samtal från socialtjänsten, som informerar honom att han är närmast anhörig till elvaåriga Michael som behöver omhändertas akut. Motvilligt bestämmer sig Noah för att ta med sig pojken på resan. Väl på plats i Nice börjar Noah nysta i sin familjehistoria med den motvillige Michael i släptåg. Det omaka paret har till en början svårt att komma överens och har olika åsikter om hur många läsk man bör dricka per dag, vilken mat som är god och skärmtid, men efter ett tag börjar de närma sig varandra.

Fränder är den tredje romanen som jag läser av den irländska författaren Emma Donoghue och i likhet med de två tidigare romanerna (Room och Miraklet) är jag väldigt förtjust i boken. Det här en väldigt bra och charmig berättelse om två omaka personer som binds samman av sitt släktskap som både är rörande och hjärtevärmande. När jag väl började läsa boken kunde jag inte lägga bort den och nu när jag läst ut boken så vill jag läsa mer om Noah och Michael. Jag kommer att rekommendera till alla som vill läsa en bra bok (och troligtvis även andra).

Inga kommentarer: