söndag 23 augusti 2020

Even in exile

Hur intressant låter det med ett konceptalbum om den chilenske sångaren Víctor Jara, som fängslades och mördades kort efter militärkuppen i Chile 1973? Jag tyckte inte att det lät särskilt lockande trots att den är gjord av James Dean Bradfield, sångare i mitt favoritband Manic Street Preachers, med texter av den walesiske poeten Patrick Jones (storebror till Manics basist och textförfattare Nicky Wire). Jag tänkte att jag ändå skulle ge skivan en chans och en genomlyssning på Spotify.

Det visade sig att jag hade fel om skivan och det är en helt underbar skiva som går på repeat här hemma. Den är fylld med vackra melodier och som låter de instrumentala delarna får ta plats. Det finns också refränger som sätter sig, som The boy from the plantation, som jag har nynnat på ganska länge. Det här en skiva gjord av en artist som egentligen inte har något att bevisa och som har den ekonomiska friheten att göra lite vad han vill när bandet har tagit en liten paus. Det hade varit roligt att höra låtarna live, men pga den rådande situationen har Bradfield tydligen inga planer på någon turné. Jag får hoppas att Manic Street Preachers spelar någon av låtarna på konserten i Trondheim nästa sommar.

Inga kommentarer: