söndag 8 maj 2022

Halva Malmö består av killar som dumpat mig


Efter att ha haft en tioårig svacka i sitt kärleksliv bestämmer sig Amanda för att satsa för att undvika att bli den som blir kvar. Hon dejtar alla möjliga personer, konsulter, bartenders, ingenjörer, läkare och stoners. Oftast kommer hon inte ens till en andra dejt och frågan är hur många gånger man kan dubbelskriva till någon som inte svarar. I dagboksform skriver hon under ett år om sina erfarenheter av dejtinglivet.

Halva Malmö består av killar som dumpat mig är författaren Amanda Romares mycket starka debutroman som blev väldigt omskriven när den kom, och som nu har släppts i pocket. Även om jag hört talas om boken tidigare, så hade jag inga planer på att läsa den förrän jag var på Centralstationen i Malmö för att ta tåget norrut och boken Pocketshop skyltade med boken och jag kunde inte låta bli att köpa den. Sedan sträckläste jag nästan hela boken på tåget (och läste de sista sidorna på hotellrummet i Stockholm) eftersom jag inte kunde lägga ifrån mig boken. Det är en bok som är rolig, rapp och där det finns en viss grad av igenkänning för den som är en evig singel (och tio år äldre än Amanda). Det blir lite extra roligt att läsa boken efter att ha tillbringat två veckor i Malmö så jag känner igen mig till viss del (och förstår vad som menas med Lilla Torg-människor).

Inga kommentarer: