söndag 29 maj 2022

Paradishamn

 

Det är 1930-tal och i Mölle förbereder sig fiskardottern Hilda sig för att ännu en sommars arbete i matsalen på ortens pampigaste hotell. I år kommer det inte att bli som hon har tänkt sig eftersom det är ägarnas dotter Ester som har hand om hotellet och hon placerar Hilda i tvätten, långt från de flärdfulla gästerna. Ester är inte heller nöjd med sommaren, hon saknar sitt kravlösa liv i Köpenhamn. För att stå ut har hon bjudit in några vänner, bland annat Carl, vars intresse hon hoppas på att fånga. Carl är uppslukad av sitt stora skrivprojekt och när han träffar den belästa Hilda i hotellets bibliotek ändras spelplanen och hemligheter kommer till upp till ytan.
 
Paradishamn är den tredje romanen från den svenska författaren Erika Olofsson Liljedahl, vars böcker jag har älskat sedan jag fick ett förhandsexemplar av hennes debutroman Någonstans brister himlen av förlaget för några år sedan. Min förväntningar var ganska uppskruvade inför läsningen av den här boken eftersom jag har älskat Olofsson Liljedahls tidigare böcker, och till min stora glädje levde den upp till mina förväntningar med råge. Det är en stark berättelse som griper tag i läsaren och som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Jag ser redan fram emot att läsa fler böcker av Olofsson Liljedahl framöver eftersom hon som författare går från klarhet till klarhet.
 
Ordfront Förlag skickade boken

Inga kommentarer: