onsdag 27 mars 2013

Jenny

Egentligen så har jag varit sugen på att läsa Sigrid Undsets böcker om Kristin Lavransdotter, men inte lyckats komma till skott, visserligen har jag inte ansträngt mig så hårt för att hitta något fräsch exemplar, men nu blev genombrottsromanen Jenny från 1911 den första boken som jag läser av Undset.
 
Vi lär känna konstnärinnan Jenny Winge genom kandidat Helge Gram som tar oss in i berättelsen när han under en vandring genom Rom stiftar bekantskap med Jenny och hennes väninna Fransiska. Jenny har lyckats som konstnär, men när det gäller kärleken så har hon inte lyckats lika bra och säger att hon vid tjugoåttaårsålder aldrig varit kär. Jenny inleder en relation med Helge Gram och de förlovar sig, men när de återvänt till Kristiania så slås förlovningen upp. Istället så inleder Jenny en relation med Helge Grams far Gert och föder så småningom hans barn, en son som dör kort efter födseln. Det hela slutar tragiskt, vilket jag anade ganska tidigt.
 
Jag lyssnade på Jenny som ljudbok, vilket visade sig inte vara det bästa sättet för mig att ta till mig boken. Det kändes som att uppläsaren malde på utan att det hände särskilt mycket, vilket den här gången inte gick så bra ihop med arbetet (det blir lätt många avbrott). Annars så är det inga större fel på boken, språket känns fortfarande fräscht. En sak som är värd att komma ihåg är att bokens Jenny var en föregångskvinna som bröt mot de normer som fanns för kvinnor i början av 1900-talet.

Inga kommentarer: