tisdag 19 mars 2013

Tematrio - Saint Patrick

Så här beskriver Lyran veckans tematrio-utmaning;

Igår var det Saint Patrick’s Day, Irlands nationaldag. Då firas det rejält, sannolikt med en hel del öl. På Saint Patrick’s Day är det dessutom bäst att ha något grönt på sig, man får nämligen nypa alla som inte bär grönt! Berätta nu om tre böcker skrivna av irländska författare. Själv var jag faktiskt tvungen att kolla Wikipedia innan jag hittade tre, om det är svårt kan ni väl slänga in en eller annan britt :)
Marian Keyes - drottningen av chick-lit, vars senaste bok The mystery on Mercy Close inte föll mig i smaken. Läs istället This charming man.

Bram Stoker - för ett tag sedan lyssnade jag på Dracula som ljudbok, visserligen mest för att lyssna på min röstförälskelse Gerhard Hoberstorfers röst.

Jonathan Swift - jag har inte läst någon av han böcker där Gullivers resor är den mest kända

2 kommentarer:

Monika sa...

I skolan läste jag utdrag ur Gullivers resor och för några år sedan hittade jag äntligen boken. Den är ganska intressant.

Lena sa...

Marian Keyes är det viss många som tänkt på. Dracula och Gullivers resor har jag läst men för otroligt många år sedan.