fredag 4 april 2014

Bokbloggsjerka 4 – 7 april

Nu har det äntligen blivit fredag efter en lång lite märklig vecka, och eftersom det är fredag så är har det blivit dags för veckans bokbloggsjerka.

Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker?

Jag tycker om att variera min läsning och läser böcker från flera olika genrer och en av mina favoritgenrer är just deckare. Genom åren har jag läst många deckare från olika delar av världen, en del har varit bra, andra mindre bra och några har varit riktigt dåliga. Även om jag läser och uppskattar deckare så kan jag tycka att genren har ett generellt problem i att det ofta blir för många lik och att de spårar ur mot slutet.

När det gäller korrekturfel i böcker så gör det inte mig så mycket om jag stöter på ett enstaka fel, även om jag stannar upp och irriterar mig en stund när jag hittar dem. Jag kan inte komma ihåg att jag läst någon bok som varit väldigt dåligt korrekturläst. Jag tycker inte heller att deckare har fler korrekturfel än andra genrer. 

16 kommentarer:

Anonym sa...

Bra svar och jag instämmer.
Mia

Lotten sa...

För många lik stör mig ännu mer i TVserier som Midsummer. Men visst, ibland tycker jag att de kunde ha tagit det lite lugnt med den delen.

Hanneles bokparadis sa...

Jag kan störa mig mer på dålig research än stavfel.

Boklysten sa...

Håller med dig. Skulle man räkna antalet lik så skulle det inte finnas speciellt många småbyar kvar på t ex den engelska landsbygden!

Unknown sa...

Tror inte heller att deckare har mer korrekturfel än andra genrer.

Sanna sa...

Det jag ogillar med polisdeckargenren är inte i första hand korrläsningsbristen (den är nog tyvärr generell) utan att förlagen släpper igenom så mycket ren dynga tillsammans med de bra manusen. Jag blir cynisk och tänker att de här eländesböckerna blir bara publicerade för att förlagen räknar med att de är lättsålda för att det just nu är en stor deckarvåg ;)

[Anna] sa...

Nä det känns som att alla genre har riktigt bra och riktigt dåliga böcker sen om man gillar deckare är ju deckare bra men om man i grund och botten inte gillar genren så blir det svårt att hitta bra deckare.

Monika sa...

Egentligen är det en svår balansgång i deckare. Å ena sidan vill jag fokusera på brottet/gåtan. Å andra sidan gillar jag inte platta karaktärer som inte har ett liv :)

Ewa K sa...

Jag upplever inte heller att deckare skulle ha fler korrekturfel än andra genrer.

Anonym sa...

Upplever också att deckargenren har ett problem. Det är inte bara för många lik, utan böckerna är alldeles för lika varandra. ;) Känns som deckare är förlagens kassakor och det tycker jag märks på kvaliteten på väldigt många deckare som släpps i Sverige idag.

Vargnatts bokhylla sa...

Tror inte heller dålig korrekturläsning är något speciellt för deckargenren. Och kommer själv inte på någon bok där det stört mig oerhört mycket.

Lena sa...

Korrekturfel finns inom alla genrer, men jag tycker inte att det förekommer så ofta att jag retar mig på det!

Helena sa...

Många lik kan störa mig med, borde kunna gå att få det spännande utan alla dessa massmördare. Fast ännu värre tycker jag det är när de frossar i blodiga detaljer och övervåld, det är inte något som jag behöver läsa om i detalj.

Madde sa...

Tänk hur många lik Mari Jungstedt har avverkat på Gotland!

Funderskan sa...

Jag tror liksom du att de flesta genrer har sin skit, gällande både korrekturläsningen och själva litteraturen!

Freja sa...

Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig! Jag har inte läst "50 nyanser av..." men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!