måndag 7 april 2014

Tematrio - Kulturgrejer

Den här veckans tematrio hos Lyran har ett lite annat tema, nämligen kulturella aktiviteter, och så här beskriver Lyran veckans uppgift;

När Linda frågar om kulturella inslag i Bokgeografin visar jag konsekvent (så gott det går) konståkning. Men faktum är att jag tränar på att konsumera även annan kultur. Fast jag känner mig fortfarande lite mer bekväm i sportvärlden ... Berätta om tre kulturella aktiviteter (definiera själva) ni gärna ägnar er åt!

Även om jag inte lyssnar lika mycket på musik idag som jag gjorde när jag var yngre, så är det fortfarande en kulturform som jag uppskattar mycket. Även om det är trevligt med skivor, så är det något speciellt med att gå på konsert och höra låtarna och artisterna live. Om några veckor så har jag faktiskt biljetter till två olika konserter, Weeping Willows som kommer hit till Östersund och Manic Street Preachers som spelar i Stockholm (och passar på att ha en minisemester i storstan). Under ganska många år under (främst) tonåren så var jag på Storsjöyran varje år och såg en rad olika artister uppträda (något år blev det visserligen mer fest än musik), och den konsert som jag kommer ihåg bäst är nog Suede på Stortorget 1997 då jag blev betagen av Brett Anderson. De senaste åren har jag även upptäckt opera genom de direktsända föreställningarna från Metropolitan i New York. Min musiksmak spänner över ett brett spektrum från klassikt till hårdrock, delvis beroende på humör. En sak är i alla fall säker, jag är inte så förtjust i ny musik, om den inte är gjord av en gammal favoritartist.

Teater är en kulturform som jag gärna skulle konsumera mer av, men jag är lite bunden till de föreställningar som kommer till Östersund under sina turnéer. Ibland är de som kommer hit riktigt bra och intressanta (som Den girige med Johan Rabaeus), men mycket känns inte särskilt intressant och jag har gått på en del nitar genom åren. Dock så ska jag passa på att se Richard III på Dramaten samma helg som jag ska på konsert med Manic Street Preachers.


Film/TV-serier är en av de kulturella aktiviteter som jag konsumerar mest av förutom litteratur. Även om jag tycker om att se en bra och välgjord film, framförallt på bio (helst en föreställning där alla andra är tysta), men det blir sällan att jag känner att jag har tid och ork att se en hel film och då är det bra att det finns tv-serier som komplement. Det känns som att en välskriven tv-serie kan berätta historier på ett djupare och mer komplext sätt än vad som hinns med i en film. Dock så kan en del tv-serier i likhet med en del bok-serier ha en den tendens att spåra ur efter ett tag så att allt blir alldeles för otroligt, som till exempel True Blood.

10 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Jag har inte testat operasändningarna från Metropolitan, men det skulle jag gärna vilja göra! Hade gärna sett Manic Street Peachers också!

Anonym sa...

Teater var längesedan jag var på. De hade soppteater här men det var mitt på dagen och då jobbade jag.
Mia

Charlie CS- Kulturtanten som älskar julen! sa...

Jag har satt ihop en kulturutmaning för att kunna få med fler av kulturformerna jag vill utöva! Förra året hade jag liite höga ambitioner men kände ändå att jag var betydligt mer kulturell än jag varit utan den!

Linda sa...

Jag är sällan tyst så film hemma passar mig bättre;).

Sanna sa...

Teater är fint! Kul med Weeping Willows, det var länge sedan jag lyssnade på dem men gillar mycket.

Hanneles bokparadis sa...

Teater gillar jag!

Maria sa...

Musik lyssnar jag mycket på men jag konserter var jag mest på som väldigt ung. Och så har jag gått från film till tv-serier, bland annat för att jag gillar formatet. Tidigare såg jag mycket på film.

Helena sa...

Håller helt med om dina film kontra tv-betraktelser. Och hur de kunde slarva bort True Blood-serien så... det suger!

Lena sa...

Förr gick jag ganska mycket på teater, men det blir allt för sällan nu för tiden!!

Freja sa...

En gång i tiden skulle musik varit min kulturella aktivitet, i min ungdom när jag var punkare och sprang på konserter med diverse obskyra band titt som tätt, Men jag har liksom inte kommit förbi punken och de banden jag vill lyssna på finns inte längre...