söndag 7 september 2014

Författaren i familjen

När Édouard är sju år skriver han sin första dikt och får sitt litterära genombrott inom familjen som från den stunden räknar honom som författare. När han är åtta år har inte längre något att skriva om. Under åren som går så försöker Édouard hitta återskapa den stunden och leva upp till den utstakade karriären som författare, men utan att kunna skriva den där eftertraktade romanen. Istället så söker han sig till reklambranschen där han blir mycket framgångsrik, men känslan av misslyckande finns hela tiden där samtidigt som hans familj bit för bit faller sönder.


Författaren i familjen är en trevlig berättelse om en ung man som tidigt får en stämpel på sig och som tillbringar hela sitt liv med att försöka leva upp till det som han känner förväntas av honom. Det är en historia om brustna drömmar och hur livet inte blir som man tänkt sig. Det här är den andra boken som jag läser av Grégoire Delacourt och även den förra, Allt jag önskar mig, hade ett lite liknande tema. Det är en bok som är välskriven och som har en bra översättning (och i detta fall en för mig okänd med väldigt bra inläsare). De senaste åren har jag läst en del riktigt bra böcker utgivna av Sekwa, det är bara en i raden, och jag kommer att fortsätta hålla koll på deras utgivning.

Inga kommentarer: