tisdag 23 september 2014

Tematrio - räkneord

Den här veckan är Lyran lite dagavill så här inför den stundande bokmässan, så veckans tematrio kom en dag sent den här gången. Som tur för mig så har Lyran tagit en paus från de grammatiska temat och har den gången ett betydligt lättare;
Berätta om tre romaner eller noveller som innehåller räkneord

Den första människan av Albert Camus - nobelpristagarens självbiografiska roman som var ofullbordat när han omkom i en bilolycka 1960 och som publicerades först 1994.

Föreställning om det 20:e århundradet av Peter Høeg - en mycket stark, och i ärlighetens namn lite märklig, debut från 1988 från en av mina absoluta favoritförfattare.

Hundra och en dag av Åsne Seierstad - reportageboken som Seierstad skrev efter att ha rapporterat från Bagdad före, under och efter de amerikanska och engelska styrkornas anfall 2003. Trots att jag tycker mycket om flera av Åsne Seierstads böcker så har den här av någon anledning blivit stående oläst i bokhyllan.

10 kommentarer:

Boklysten sa...

Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tipset!

Lena sa...

tre stycken som jag inte läst. Tack för tipsen.

Helena sa...

Tycker mycket om de böcker jag läst av Hoeg, men den här måste jag ha missat.

Sanna sa...

Allt Peter Hoeg skriver är lite märkligt. Men på ett bra sätt!

Marie sa...

Bra böcker i din trio! Jag hade glömt Peter Høegs debut, men nu fick jag en påminnelse av dig.

Anonym sa...

Jag har inte läst någon av dessa så tack för tips :)

Hanneles bokparadis sa...

Intressanta titlar.

Freja sa...

jag har inte läst någon av dem, men alla låter intressanta!

Mrs Calloway sa...

fin trio! har inte läst någon av dem, men känner till Camus och hans mor

Unknown sa...

Tre olästa, men de verkar intressanta! Tack för tipsen